سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/7/23
9:0 صبح

وزیر نداشتیم بهتر بود/ وزیر که از خانه پدرش بیماری نمی‏آورد

بدست مسئول ارتباطات مجازی دکتر حسینی صدر در دسته

برای تب کنگو که وزیر بهداشت را استیضاح نمی‏کنند؛ مثل داستان وبا که برخی از دوستان می‏گفتند چون وبا آمده، باید وزیر بهداشت را استیضاح کرد! آقای وزیر می‏آیند می‏گویند که در انگلستان، دیگر آندوسکوپی نمی‏شود، در حالی که نمی‏گویند پزشکان انگلیسی آنقدر تشخیص بالایی دارند که دیگر احتیاجی به این‏گونه کارها نیست. ما نباید اطلاعات نادرست به مردم بدهیم.
بیشتر پرسش‏هایی که از وزیر بهداشت می‏شود، مربوط به مشکلات منطقه‏ای است، نه ملی.

دکتر شاهرخ رامین، با بیان این مطلب درباره نارضایتی شماری از نمایندگان درباره عملکرد وزیر بهداشت به خبرنگار «تابناک» گفت: حدود ده یا بیست روز پیش، تعداد بیش از ده نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیر محترم بهداشت، امضا جمع کرده بودند و پس از مدتی، منصرف شدند و به هیأت رئیسه مجلس هم تحویل ندادند. در هفته گذشته، تعداد بیست نفر از نمایندگان محترم سؤالی از وزیر محترم بهداشت داشتند درباره مشکلات منطقه‏ای که شامل سوءمدیریت در حوزه بهداشت و درمان بود.

مخبر کمیسیون بهداشت و درمان درباره عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در برخورد با تب کنگو به عنوان یکی از دلایل استیضاح‏کنندگان گفت: تب کنگو به عنوان یک مشکل عمده و حاد برای کمیسیون مطرح نشده و آن را به صورت فنی از وزیر بهداشت سؤال می‏کنیم و ایشان هم می‏آیند پاسخ می‏دهند. برای تب کنگو که وزیر بهداشت را استیضاح نمی‏کنند؛ مثل داستان وبا که برخی از دوستان می‏گفتند چون وبا آمده، باید وزیر بهداشت را استیضاح کرد! این امراض را که وزیر از خانه پدرش نمی‏آورد. به دلیل وضعیت اپیدمیولوژیک و شرایط دیگر، ممکن است یک بیماری شیوع پیدا کند و وزارت بهداشت، صرفا مسئول جمع‏آوری و کنترل آن است، نه مسئول این‏که چرا این بیماری پدید آمده است.

در ضمن، هیچ پرسشی درباره تب کنگو از آقای لنکرانی نشده و متأسفانه، بیشتر پرسش هایی که در کمیسیون از وزیر محترم می‏شود، همه منطقه‏ای است و هیچ کدام موضوع ملی نیستند.

نماینده دماوند و فیروزکوه در ادامه افزود: فعلا استیضاحی مطرح نیست، ولی سؤال مطرح است، به این دلیل که هفته پیش، چند تن از نمایندگان در کمیسیون قانع نشدند و در نتیجه، باید وزیر محترم به صحن علنی بیاید و سؤال نمایندگان عزیز را پاسخ دهد. بیشترین مشکل در حوزه آذربایجان غربی است که درباره همین موضوعات مدیریتی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و از این‏گونه مسائل است.

انوشیروان محسنی بندپی نیز در این زمینه به خبرنگار «تابناک» گفت: استیضاح وزیر بهداشت هنوز به دست کمیسیون بهداشت نرسیده و هیچ یک از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، جزو امضاکنندگان این طرح نیستند. استیضاح، حق قانونی نمایندگان است. بدنه وزارت بهداشت نیز کارشناسان خوبی دارد که اگر اعتبارات و مدیریت خوبی باشد، می‏توان از اینها به خوبی استفاده کرد.

اما دکتر مؤید حسینی صدر که یکی از موافقان استیضاح وزیر بهداشت و درمان است، به خبرنگار «تابناک» گفت: تغییر رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی استان برای من خیلی اولویت ندارد؛ ضمن این‏که اگر انتقادهایی به ایشان داریم، در آن اندازه نیست که بخواهیم وزیر را استیضاح کنیم و مسائلی که باعث شده تا بنده به این راهکار روی بیاورم، مشکلات و دردهای مردم مستضعف و فقیر است.

وی افزود: ای کاش یک روز تشریف بیاورند به دفتر ما و ببینند، آن کشاورزی که در این خشکسالی، فرزندش بیمار می‏شود و به بیمارستان مراجعه می‏کند، باید تمام هست و نیستش را بفروشد تا بتواند فرزندش را درمان کند، چه می‏کشد.

مثلا روز جمعه همه وقت من، صرف جمع‏آوری پول برای یک بیمار شده بود که در تهران از او هفت میلیون پول می‏خواهند و یک ریال هم توان پرداخت این هزینه را ندارد و من مجبور شدم به پنجاه نفر زنگ بزنم و به عنوان ریش‏سفیدی، یک مقدار پول برایش جمع کنم که تاکنون هم موفق شده‏ام پنج میلیون تومان جمع کنم.

نماینده خوی در ادامه افزود: پس از گذشت سی سال از انقلاب، هنگامی که یک نفر بیمار می‏شود، به دلیل بی‏پولی که نباید بمیرد!
آقای وزیر می‏آیند می‏گویند که در انگلستان دیگر آندوسکوپی نمی‏شود، در حالی که نمی‏گویند پزشکان انگلیسی آنقدر تشخیص بالایی دارند که دیگر احتیاجی به این‏گونه کارها نیست. ما نباید اطلاعات نادرست به مردم بدهیم. عملکرد ایشان در این چهار سال بسیار ضعیف بوده و در حد صفر است. به نظر من اگر وزیر نداشتیم، این وزارتخانه بهتر اداره می‏شد.

وی افزود: پس از انقلاب حتی یک بیمارستان هم در خوی با چهارصد هزار جمعیت ساخته نشده است و ما اکنون در خوی دو بیمارستان داریم که در زمان رضا شاه ساخته شده‏اند و خود وزارت بهداشت، پانزده سال پیش اعلام کرد که این بیمارستان‏ها از رده خارج هستند و قابل استفاده نیستند. شهرهای پیرامون خوی همچون سلماس و ماکو، باید همه نیازهای درمانی و بهداشتی خود را از طریق خوی رفع کنند؛ یعنی جمعیتی در حدود نهصد هزار نفر. آیا با این امکانات، می‏توانند نیازهای درمانی و بهداشتی خود را برطرف کنند؟ آیا این عدالت است؟

حسینی صدر در ادامه گفت: عمده‏ترین مشکلات ما این است: نخست این که توزیع امکانات درمانی و بیمارستانی در کل کشور عادلانه نیست و مسأله دیگر آن ‏که هنگامی که یک نفر بیمار می‏شود، بیش از آن‏ که به فکر بیمار خود باشد، به فکر پول درمان اوست. باید به فکر وام و قرض و این‏گونه مسائل باشد که البته موفق به وام گرفتن هم نمی‏شود. در حالی که برخی می‏توانند به راحتی وام‏های میلیاردی بگیرند. در هفته گذشته، نزدیک به سی نماینده از این وزیر سؤال داشتند و ایشان نتوانستند نمایندگان را قانع کنند و حتی خود آقای دکتر صدر، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، هم در کمیسیون بهداشت که می‏خواهند بالاخره با ریش‏سفیدی این مشکلات را حل کنند، به من گفتند که حق با شماست و مواضع شما بر حق است.
سی پرسش از یک وزیر در یک هفته، اوج نارضایتی را نشان می‏دهد
.